Estrogen je důležitý hormon, který se vyskytuje jak v těle mužů, tak i žen. U žen však estrogen hraje stěžejní roli. Jde o pohlavní hormon, který je důležité udržovat v rovnováze s progesteronem. Pouze tak nehrozí zdravotní obtíže. Hladina estrogenu se v průběhu života několikrát zcela přirozeně mění (v pubertě, v těhotenství, v době po porodu a v menopauze).

Normální hladina estrogenu

Hladina estrogenu ovlivňuje zdravý vývoj a funkci pohlavních orgánů (širokou pánev, ochlupení, rozložení tukové tkáně, sexuální chování, cítění a rozvoj mléčných žláz). Estrogen také ovlivňuje růst děložní sliznice a zrání vajíčka. Hormon se také významně podílí na kvalitě kostí, brání vzniku řídnutí kostí. Zrychluje metabolismus a podporuje spalování tuků, snižuje svalovou hmotu.

Zvýšená hladina estrogenu

Zvýšená hladina pak podporuje zadržování soli a vody, což vysvětluje objev otoků a zvýšení váhy těsně před menstruací. Estrogen snižuje hladinu LDL. Zvýšená hladina estrogenu snižuje pohyb střev, zvyšuje to také pravděpodobnost vzniku některých nádorů (hlavně prsu a dělohy). U mužů zvýšená hladina estrogenu může za rakovinu varlat. Estrogeny mají pozitivní vliv na učení, paměť a vnímání bolesti.

Snížená hladina estrogenu

Snížení hladiny estrogenu má za vinu zhoršení paměti, noční pocení, výkyvy nálad, návaly horka, poruchy spánku, depresivní stavy, podrážděnost, přecitlivělost, nesoustředěnost, bolest hlavy a páteře. Objevit se mohou také závratě, stoupá krevní tlak, buší srdce a mění se vlasy. Nejvíce se hladina estrogenu snižuje v době menopauzy. Právě tehdy dochází k řídnutí vlasů a jejich zjemnění. Díky klesající hladině estrogenu mohou vlasy řídnout natolik, že začne skrze vlasy prosvítat hlavová pokožka.

Jak si poradit s klesající hladinou estrogenu?

Bojovat s přírodou je těžké, menopauza je jednoduše přirozený proces, která posouvá ženu do další etapy života. Potíže spojené s klesající hladinou estrogenu můžete řešit s pomocí různých preparátů, kterých jsou plné lékárny. S výběrem vám může pomoci váš gynekolog, případně váš obvodní lékař. V případě vydatného vypadávání vlasů neváhejte navštívit dermatologa.

Co můžete s klesající hladinou estrogenu udělat samy?

Ze své stravy vylučte tuky a sladké. Stravu ještě více obohaťte o zeleninu a ovoce. Strava by měla být pestrá a pravidelná. Rozhodně by ve vašem životě neměl chybět pohyb, relaxace, dostatek spánku a dostatečný přísun tekutin. Své tělo můžete podpořit vitamíny: A, B, C, E, H a minerály: selenem, zinkem, vápníkem, železem, křemíkem a hořčíkem. Vlasy v tomto období zbytečně nezatěžujte a volte ty správné přípravky, které zaručí dostatečnou výživu vlasů a hlavové pokožky. Pomoci vám mohou i různá výživová séra, masáže a podobně.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *